söndag 25 juli 2010

Bondgårdströja och äntligen en syhörna

Lite nytt har hänt här hemma. Först har jag tagit ca 3 veckors sypaus. Kände att jag behövde det efter marknaden. Tills den dagen då marknaden skulle vara så sydde jag minst 3-4 timmar om dagen efter mitt vanliga heltidsjobb. Detta gjorde att jag blev helt slut, träffade knappt min sambo mer än i sovrummet när det var dags att stupa i säng för att orka upp och jobba igen kl 06.30.
Stressen tog bort det roliga med att sy så en paus var välbehövlig.

Idag kom sylusten tillbaka med råge! Men jag insåg att jag inte har så mkt mönstrade tyger kvar hemma så det blev att beställa hem massa nytt. I en av lådorna hittade jag däremot en meter av det gröna farmertyget från JNY. Kände direkt att det skulle bli en tröja och här är resultatet:


Material: Grönt farmerinterlock från JNY och svart muddväv från Stoff & Stil.
Mönster: Tror det är ett Meedom från början men som jag gjort både smalare och längre samt kortat av axellängden lite. Fler än jag som tycker att Meedoms mönster är riktigt tråkiga eftersom de i princip aldrig går att sy direkt efter utan att man alltid måste ändra en massa?
Denna är i storlek 80/86

En anledning till att sylusten kom tillbaka är kanske för att jag numer slipper sitta vid matbordet i vardagsrummet när jag ska sy. En tur till IKEA ledde till att jag kom hem med en köksbänkskiva, 6 st bordsben och en trådback med fyra korgar.
Min sambo hjälpte mig att såga av skivan och sätta ihop dem på andra ledden och sen skruva på benen. Nu saknas det bara en stol med hjul, en hylla att ha lådor med grejer i och en lampa.

Själv är jag jättenöjd med att ha min egna lilla hörna i köket. Nu slipper jag plocka undan maskiner och grejer efter varje gång jag sytt och allt har sin plats så man lättare hittar det.



Nu håller jag tummarna för att tygerna jag beställt kommer snabbt så att jag kan sätta igång och sy mera!

0 kommentarer: